Mindfulness: voor een aandachtig leven

Arnhem, Breda, Delft, Den Bosch, Dordrecht, Ede, Lochem, Nijmegen, Nijverdal, Rotterdam Zuid, Zeist en Zevenaar


Mindvol.nl
voor een aandachtig leven

Mindfulness

Iedereen weet hoe fijn mindfulness of aandacht is. Je ervaart het bij luisteren naar muziek of wanneer je in de natuur bent. Je voelt je wakker, alle zintuigen zijn open. Je bent op je gemak, aanwezig in het hier en nu, zonder te oordelen. Hoe anders is dit als we stress ervaren of pijn hebben. Zorgen, irritaties en angst laten ons dan niet meer los, ze lijken een eigen leven te leiden. Je bent prikkelbaar en wilt weg van wat er op dat moment is.

Mindfulness combineert moderne psychologische inzichten met oude en beproefde vormen van meditatie en yoga. Mindfulness is niet gebonden aan een bepaalde religieuze context, maar kan worden ingezet op een makkelijk toepasbare, praktische manier. Mindfulness wordt getraind met behulp van meditatietechnieken die zich bijvoorbeeld richten op de adem of op het lichaam.

Het gebeurt velen van ons regelmatig dat onze gedachten afdwalen door een stroom van gevoelens en gedachten, zorgen, herinneringen, verwachtingen en verantwoordelijkheden. We willen vaak dat de dingen anders zijn dan hoe ze zijn op dit moment, vooral wanneer er problemen zijn zoals stress, pijn, verdriet of ziekte. Als je hierdoor komt vast te zitten in belemmerende patronen vraagt dat veel energie. Mindfulness helpt om de ervaring te doorzien en te kunnen ontspannen in de werkelijkheid van dat moment. Dit verbetert de kwaliteit van leven aanzienlijk.

Mindfulnesstraining

De standaard mindfulnesstraining geeft je handvatten om zelf invloed te hebben op jouw energie en levenslust en biedt concrete ondersteuning voor het omgaan met uitdagingen in het dagelijkse leven. De training verbindt de aloude kennis over de positieve uitwerking van aandacht met de huidige inzichten uit de moderne westerse psychologie. Het is een bewustzijnstraining waarin je leert zelf invloed te nemen op hoe je reageert op jouw gedachten en gevoelens. In de training oefenen we het bewustzijn te vergroten, zodat we op een situatie kunnen reageren vanuit weloverwogen keuzes i.p.v. vanuit automatismen. Ook leer je in deze training anders om te gaan met stress, emoties, slaapproblemen, hoge bloeddruk en angsten. Hierdoor ben je meer tevreden, meer ontspannen, fysiek gezonder en je kunt je talenten beter benutten.

Tijdens de training komen verschillende meditatie- en bewegingsoefeningen aan bod. Deze oefeningen zou je als een soort conditietraining voor je aandacht kunnen zien. Zelf ervaren wat mindfulness biedt, is de kern van de training.

De training bestaat uit acht bijeenkomsten van twee uur en een oefendag/stiltedag. Iedere bijeenkomst staat een ander thema centraal en wordt een variatie aan oefeningen geboden waarbij je leert omgaan met stress, pijn, angsten, zorgen en piekeren. Ter ondersteuning krijgt iedere deelnemer een werkboek en cd's met oefeningen om thuis te doen. Tijdens de training is het van belang om ook thuis te oefenen. Gedurende de training geldt als richtlijn een tijdsinvestering van 30-45 minuten per dag.

Mindfulness

Iedereen weet hoe fijn mindfulness of aandacht is. Je ervaart het bij luisteren naar muziek of wanneer je in de natuur bent. Je voelt je wakker, alle zintuigen zijn open. Je bent op je gemak, aanwezig in het hier en nu, zonder te oordelen. Hoe anders is dit als we stress ervaren of pijn hebben. Zorgen, irritaties en angst laten ons dan niet meer los, ze lijken een eigen leven te leiden. Je bent prikkelbaar en wilt weg van wat er op dat moment is.

Mindfulness combineert moderne psychologische inzichten met oude en beproefde vormen van meditatie en yoga. Mindfulness is niet gebonden aan een bepaalde religieuze context, maar kan worden ingezet op een makkelijk toepasbare, praktische manier. Mindfulness wordt getraind met behulp van meditatietechnieken die zich bijvoorbeeld richten op de adem of op het lichaam.

Het gebeurt velen van ons regelmatig dat onze gedachten afdwalen door een stroom van gevoelens en gedachten, zorgen, herinneringen, verwachtingen en verantwoordelijkheden. We willen vaak dat de dingen anders zijn dan hoe ze zijn op dit moment, vooral wanneer er problemen zijn zoals stress, pijn, verdriet of ziekte. Als je hierdoor komt vast te zitten in belemmerende patronen vraagt dat veel energie. Mindfulness helpt om de ervaring te doorzien en te kunnen ontspannen in de werkelijkheid van dat moment. Dit verbetert de kwaliteit van leven aanzienlijk.

Mindfulnesstraining

De standaard mindfulnesstraining geeft je handvatten om zelf invloed te hebben op jouw energie en levenslust en biedt concrete ondersteuning voor het omgaan met uitdagingen in het dagelijkse leven. De training verbindt de aloude kennis over de positieve uitwerking van aandacht met de huidige inzichten uit de moderne westerse psychologie. Het is een bewustzijnstraining waarin je leert zelf invloed te nemen op hoe je reageert op jouw gedachten en gevoelens. In de training oefenen we het bewustzijn te vergroten, zodat we op een situatie kunnen reageren vanuit weloverwogen keuzes i.p.v. vanuit automatismen. Ook leer je in deze training anders om te gaan met stress, emoties, slaapproblemen, hoge bloeddruk en angsten. Hierdoor ben je meer tevreden, meer ontspannen, fysiek gezonder en je kunt je talenten beter benutten.

Tijdens de training komen verschillende meditatie- en bewegingsoefeningen aan bod. Deze oefeningen zou je als een soort conditietraining voor je aandacht kunnen zien. Zelf ervaren wat mindfulness biedt, is de kern van de training.

De training bestaat uit acht bijeenkomsten van twee uur en een oefendag/stiltedag. Iedere bijeenkomst staat een ander thema centraal en wordt een variatie aan oefeningen geboden waarbij je leert omgaan met stress, pijn, angsten, zorgen en piekeren. Ter ondersteuning krijgt iedere deelnemer een werkboek en cd's met oefeningen om thuis te doen. Tijdens de training is het van belang om ook thuis te oefenen. Gedurende de training geldt als richtlijn een tijdsinvestering van 30-45 minuten per dag.


Vind een vestiging
bij jou in de buurt
en schrijf je nu in
voor de 8-weekse
mindfulnesstraining
van € 235,00


Zolang je leeft en kunt
ademen is er meer goed
met je dan er mis is.
JON KABAT-ZINN

Als je de waarheid niet
vindt waar je nu bent,
waar anders wil je haar
dan vinden?
DOGEN (Japanse Zenleraar)